YogaHuis Leek & Tolbert  
en omgeving

Yoga richtlijnen

Corona - Richtlijnen: 

- Ik raad je aan geen mondkapje te dragen op de mat omdat je door bijv. zweet meer bacterievorming krijgt (zegt ook de WHO). Het is prima als je een mondkapje wilt dragen bij het binnenkomen en verplaatsen door de ruimte.
- Blijf thuis bij klachten als hoesten, koorts, verkoudheid, e.d. Ook bij milde verkoudheidsklachten. Dit geldt ook wanneer gezinsleden / huisgenoten deze klachten vertonen. Een les die je daardoor niet kunt volgen, kun je op een later moment inhalen of je kunt de digitale of Zoomles volgen.
- Wanneer je tot de kwetsbare doelgroep behoort, is het van belang om in overleg met huisarts of specialist te overleggen over deelname aan de lessen.
- Mijn les wordt natuurlijk afgelast, mocht ik of mijn man klachten vertonen: dit geldt dan natuurlijk niet als een gemiste les voor jou als cursist:  je les 'schuift dan op'.
Neem dus je eigen yogamatje mee. Een eigen warm kleed voor bij de ontspanning is altijd handig. Als je een kopje yogithee na de les wilt, kun je je eigen mokje meenemen.
Zorg dat je niet eerder dan 10 minuten van te voren aanwezig bent: eerst gaan de cursisten van de les ervoor uit de ruimte en dan komt de volgende groep erin. 
- Handig: kom in yogakleding naar de les.  Schoenen, jas en tas worden in de relaxruimte achtergelaten, voordat je de yogaruimte betreedt. 
- In de ruimte is rekening gehouden met minstens 1,5 meter wat betreft plaatsing van de matten. 
- Bij een nieuwe 'lockdown' vindt er geen restitutie van lesgeld plaats en ga ik meteen weer over op digitale (online) & Zoomlessen.

Bij deelname van mijn lessen ga je akkoord met deze corona-richtlijnen en de Aansprakelijkheidsvoorwaarden die in de digitale syllabus staan.

Richtlijnen voor jezelf -voor een fijne yogabeleving (zie ook digitale syllabus die je kunt aanvragen):

  • Oefen vanuit respect voor jezelf: bij yoga gaat het niet om de prestatie, maar om de acceptatie van hoe het nu is. Forceer niets, respecteer je grens en focus op jezelf, niet op anderen. Het is geen wedstrijd!  En vooral: wees blij met de tijd die jij voor jezelf neemt. Je bent goed bezig!
  • Draag gemakkelijk zittende, comfortabele en ademende  kleding en neem een badlaken/deken en je neem je eigen yogamat mee: een investering in jezelf! Goedkoop bij bijv. Action, ook bij Decathlon (website of Sontplein Groningen) of op  https://www.yogini.nl of  https://www.bol.com  
    Mobiele telefoon a.u.b. uitzetten + op vliegtuigmodus of in je auto laten liggen. Niets is zo storend als een mobieltje die afgaat of trilt onder de les. 
  • Een schapenvacht of een dik wollen of dik katoenen kleed (voor de veganisten onder ons) op je matje is de perfecte warme ondergrond voor het beoefenen van de QiGong en  Yoga. Bij de Poweryoga en Vinyasa is dit niet nodig: het beste is dan een stroeve yogamat - vraag mij anders om tips!
  • Kom op tijd, liefst uiterlijk vijf minuten voor de les begint, niet eerder dan 10 minuten i.v.m. de wisseling van de les. Altijd te laat komen kan storend zijn voor de groep: beschouw op tijd komen gewoon als onderdeel van je yogabeoefening. Te laat komen kan eens voorkomen, maar ga dan rustig op je matje zitten en doe mee. Beter korter yoga dan geen yoga!
  • Bij voorkeur oefen je met een lege maag en eet je uiterlijk 2 uur van te voren. Kan dit niet, eet dan iets lichts een uur voor de les begint, zoals een salade of een soepje. 
  • Gebruik alsjeblieft niet voor een les aan parfum, chemische deodorant of aftershave. Wellicht vind je dit zelf erg prettig, maar iemand die dichtbij je zit tijdens de les kan er last van hebben: veel mensen, waaronder ik, zijn overgevoelig voor parfum, of hebben bijv. astma. Tijdens mijn lessen wordt er dan ook geen wierook gebrand, o.i.d. 
  • Het volgen van de lessen is op eigen risico. Tijdens de les wordt er regelmatig genoemd dat geen enkele oefening pijn mag doen en ik geef veel alternatieven: leer te luisteren naar jezelf!
  • Overleg met je behandelende arts en/of fysiotherapeut over het volgen van de yogalessen bijvoorbeeld na een operatie, bij chronische klachten, een ernstige ziekte en/of lichamelijke pijnen/ongemak. 
  • Meldt lichamelijke klachten bij de Annet, zodat er bij het lesgeven rekening kan worden gehouden.  Maar je blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk om je eigen (pijn) grens niet te overschrijden. 
  • Bij menstruatie of zwangerschap doe je alleen een normale rustige ademhaling, en doe je niet mee aan de vuurademhaling of andere ademhalingsvormen. Ook ben je dan voorzichtig met oefeningen waarbij veel druk op de buik wordt gelegd.
  • Bij zwangerschap graag tijdig Annet inlichten. Je kunt zwanger aan de meeste lessen meedoen, maar bepaalde oefeningen vereisen een aanpassing!
  • Stoor je je aan geluiden om je heen: probeer dan zo goed mogelijk bij jezelf te blijven. En je kunt je dan afvragen of je in het dagelijks leven ook zo snel afgeleid wordt. Vind rust in jezelf. Of vraag handvatten aan je docent.
  • Iedereen die aan Yoga en/of meditatie doet, werkt aan zichzelf. Laat dit doorwerken in je dagelijkse leven: neem regelmatig de tijd om je af te stemmen op jezelf en te luisteren naar jezelf! 

En heel belangrijk: GENIET van het feit dat je met yoga bezig bent. Je bent bewust met je gezondheid bezig en dat is een positieve stap!

Aansprakelijkheid m.b.t. de yoga, QiGong en/of meditatielessen: zie hiervoor de digitale syllabus die je kunt aanvragen via yogahuisleek@gmail.com of annethealthyoga@gmail.com

Yoga heelt je Ziel
E-mailen
Bellen